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Northrop Frye and Others
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Northrop Frye and Others
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Availability:
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Publisher:
Presses de l'Université d'Ottawa
DRM:
Open - No Protection
Publication Year:
2018
ISBN-13: 9780776626710
Description:
Robert D. Denham poursuit son examen d’écrivains et

autres influences qui ont marqué l’éminent critique

Northrop Frye, mais sur lesquels celui-ci n’avait pas

consacré de réflexions très développées. <div><br>

</div>

<div>Le premier chapitre porte sur la lecture que fait Frye de

Patanjali, le fondateur de la philosophie du yoga hindou,

et le deuxième, sur le mythographe culturel Giambattista

Vico, l’histoire littéraire et le langage poétique. </div>

<div><br>

</div>

<div>Frye s’intéressait aux arts visuels et à la musique et

Denham approfondit l’influence de J.S. Bach sur Frye. Le

chapitre sur Tolkien porte sur la tendance en histoire

littéraire de passer de l’ironie au mythe, mais aussi sur

l’ascendant de Tolkien sur la fiction fantaisiste de Frye. </div>

<div><br>

</div>

<div>Dans les chapitres suivants, Denham explore la

préférence de Frye pour le romantique et sa critique du

réalisme, qui trouvent écho chez Oscar Wilde, de même

que leur conviction, partagée, de l’importance de l’art,

et de la critique comme étant aussi créative que la

littérature. L’admiration de Frye pour le concept

d’interpénétration présenté dans le <i><b>Science in the

Modern World</b></i> de Whitehead est devenue un élément

clé des réflexions de Frye sur la portée de la littérature

et de la religion. </div>

<div><br>

</div>

<div>Denham explore aussi le lien entre Frye et Martin Buber,

dont la méditation <i><b>I and Thou</b></i> l’a beaucoup inspiré, et

celui entre Frye et R.S. Crane, qui parle beaucoup

d’Aristote dans son ouvrage <i><b>The Languages of Criticism

and the Structure of Poetry</b></i>. Le chapitre 9 explore la

relation entre Frye et son tuteur d’Oxford, Edmund

Blunden, alors que le dernier chapitre porte sur Frye et

M.H. Abrams, et notamment sur le projet critique de

Frye compris à la lumière du cadre sur la théorie critique

développé par Abrams dans <i><b>The Mirror and the Lamp</b></i>.</div>Robert D. Denham pursues his quest to uncover

the links between Northrop Frye and writers and others

who directly influenced his thinking but about whom

he did not write an extensive commentary. <div><br>

</div>

<div>The first chapter is about Frye’s reading of Patanjali,

the founder of the philosophy of Hindu yoga, while

the second, discusses cultural mythographer

Giambattista Vico, literary history and poetic language. </div>

<div><br>

</div>

<div>The focus of Frye’s criticism was the verbal arts,

but he also had an abiding interest in both the visual

arts and music; hence Frye’s admiration of J.S. Bach.

The essay on Tolkien examines the tendency in literary

history to return from irony to myth, as well as the role

that Tolkien played in Frye’s fiction-writing fantasies. </div>

<div><br>

</div>

<div>In subsequent chapters, Denham explores Frye’s

preference for romance and his critique of realism,

which run parallel to the views of Oscar Wilde, and their

strong shared convictions about the centripetal thrust

of art, and about criticism being as creative as literature.

Frye’s appreciation for Whitehead’s concept

of interpenetration in <b><i>Science in the Modern World</i></b>

became a key feature of Frye’s speculations about the

highest reaches of literature and religion. Frye is clearly

indebted to Martin Buber, particularly his influential

meditation <b><i>I and Thou</i></b>. Aristotle, an important influence

upon Frye, was partially filtered through R.S. Crane

and his <b><i>The Languages of Criticism and the Structure

of Poetry</i></b>. Finally, the relationship between Frye

and his Oxford tutor Edmund Blunden are explored,

while the last is an essay on Frye and M.H. Abrams

on how Frye’s critical project might be viewed

developed in Abrams’s <i><b>The Mirror and the Lamp</b></i>.</div>
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